040-2810064 a.jungerius@live.nl
Selecteer een pagina

Onze Visie

Ieder kind is uniek, karakter en persoonlijkheid zijn mede bepalend voor de wijze waarop en het tempo waarin ieder kind zich ontwikkelt.

De ontwikkeling van kinderen speelt zich in de eerste plaats af in de eigen omgeving, waarin de ouders als belangrijkste opvoeders een rol spelen.

Wij zien de rol van Kinderopvang en de individuele pedagogisch medewerker daarbinnen als een aanvulling op de opvoeding thuis. Wij vinden dat Kinderopvang een eigen specifieke taak heeft door kinderen mogelijkheden te bieden om op te groeien in een (kleine) groep.

Het contact met andere kinderen nodigt uit tot het oefenen van sociale vaardigheden. Ons uitgangspunt is: spelen is leren, leren is leven en leven is spelen.

We willen kinderen een stimulerende omgeving bieden die hen optimale ontplooiingskansen biedt om zich te ontwikkelen. Door actief naar kinderen te kijken, bepalen we de intensiteit van de stimulans die elk kind nodig heeft en daarmee de mate van leiden en begeleiden. Dit kan per kind en per leeftijdsgroep verschillen.   

De behoefte van individuele peuters bijvoorbeeld vraagt eerder om groepsactiviteiten dan die van baby’s. De groep zien we als middel om te leren, niet op een schoolse manier maar op een speelse manier. We willen kinderen niet ‘beleren’ maar hen ‘het leven voorleven’.

In het contact met andere kinderen en met de pedagogische medewerker leren kinderen samen te leven en samen te werken. Opgroeien met andere kinderen bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling en biedt ‘leefstof’.

Opvoeden heeft in onze visie een brede betekenis. Het omvat het hele socialisatieproces. We willen mee vorm geven aan dit socialisatieproces.

Kenmerken visie

Opvoeder is bemiddelaar

De pedagogische medewerker treedt zoveel mogelijk op als bemiddelaar zodat de kinderen zichzelf kunnen ontplooien. De pedagogische medewerker probeert bij een conflict een middenweg te zoeken en niet gelijk te oordelen.

 

Uitgaan van de interesse en de ervaringen     

Elk kind heeft bepaalde activiteiten of fantasieën over een bepaald onderwerp of voorwerp waarbij hij deze wil ontdekken en er ervaringen mee wil opdoen. De pedagogische medewerker probeert de kinderen hierbij te stimuleren en eventueel aanvullende materialen en voorwerpen aan te bieden waar de interesse van het kind naar uit gaat. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zijn eigen keuzes mag maken en er niks opgelegd wordt.

 

Kinderen handelen zelfstandig en experimenteren

Wij vinden het belangrijk dat een kind zoveel mogelijk zelfstandig aan het experimenteren is zowel bij het knutselen als bij andere activiteiten. Het resultaat is niet belangrijk maar wel de beleving van het kind zelf. Als een kind een activiteit zelf heeft gemaakt dan heeft het kind ook meer zelfvoldoening.

 

Verbeteren van de communicatie

Wij vinden het belangrijk dat we actief luisteren naar de kinderen. Elk kind wil graag zijn verhaal vertellen en graag aandacht hebben. Wij luisteren naar de kinderen in groepsgesprekken en individuele gesprekken. Hierbij is het belangrijk dat naar het kind wordt geluisterd waardoor het kind zich begrepen en geaccepteerd voelt.

Kinderen lossen zelf hun problemen op               

 Wij vinden het belangrijk dat het kind de tijd krijgt om zijn problemen te ontdekken en eventueel op te lossen. Kinderen zijn erg leergierig en vindingrijk en zijn snel in staat om hun eigen problemen op te lossen.

 

Natuurlijke onderzoekingsdrang           

Wij bieden activiteiten aan waarbij de kinderen hun onderzoekingsdrang verbreden en hun kennis vergroten. Ook bieden wij de kinderen materialen aan die in moeilijkheidsgraad oploopt zowel voor de baby’s als peuters.

 

Elk kind doorloopt dezelfde fase, maar niet elk kind doet dat in hetzelfde tempo.

Wij geven het kind de ruimte om zich in het eigen tempo en op eigen niveau te ontwikkelen. Hierbij kunnen wij inspelen aan de behoefte van het kind. Wij proberen de kinderen in de ontwikkelingen te stimuleren maar op een manier dat het kind zelf bepaald hoe hij daar mee om gaat.

 

De ik-boodschap

Wij maken gebruik van de visie van de pedagoog Gordon. De pedagogische medewerker spreekt kinderen die conflicten hebben met de ik-boodschap aan. Bij de ik-boodschap geven wij aan: “ik vind dat niet leuk Jantje, omdat………enz. Wij geven een kindje uitleg waarom of waardoor wij er niet mee eens zijn. Doordat wij kinderen benaderen met de ik boodschap, zullen kinderen ons eerder begrijpen en accepteren.

 

 

VVE (voor- en vroeg schoolse educatie)

“Hallo, ik ben Puk. Hoe heet jij?” Puk is de vrolijk gekleurde handpop uit Uk & Puk. Samen met Puk beleven de kinderen de leukste avonturen. Huisjes bouwen, koekjes bakken, slingers maken… Zo lokt Puk reacties uit die gunstig zijn voor de taalontwikkeling van uw kind.

Uk & Puk is een totaalprogramma. De activiteiten stimuleren de spraak- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele vaardigheden en motorische en zintuiglijke vaardigheden. Ook geeft Uk & Puk de eerste rekenprikkels.

Uk & Puk werkt veel met kleine groepsactiviteiten. Taal leren is namelijk een sociaal proces dat kinderen pas onder de knie krijgen in interactie met elkaar.

Persoonlijke ontwikkeling kinderen

Op het Kinderdagverblijf wordt elk kindje geobserveerd en bekeken, hoe wij kunnen wij helpen met zijn persoonlijke ontwikkelingen. Hierbij worden wel de regels van onze visie toegepast namelijk:

De interesse van het kind (mocht het kindje geen zin hebben dan proberen we een ander keer het kindje te stimuleren)
De zelfstandigheid van het kind (zoveel mogelijk zelfstandig de activiteiten uitvoeren)
Puk doet eventueel mee met de activiteiten

Persoonlijke leermap

Elke kindje beschikt over een persoonlijke leermap waar alle ontwikkelingen worden genoteerd en doorgesproken met de ouders. 

 

 

 

 

 

Activiteiten

Thema’s

Elke maand heeft een bepaald thema. Er zijn vaste thema’s die elk jaar terugkomen zoals Sinterklaas, kerstmis en Pasen. Daarnaast worden er thema’s uit het activiteitenboek van Puk ingepland. Ook worden er elk jaar nieuwe thema’s ontwikkeld om het spanend en uitdagend te houden.

 

Middelen

Ontwikkeling van kinderen stimuleren bij activiteiten

  • geheugen → spelletjes, puzzels, boekjes.
  • kennis → boekje lezen, uitstapjes.
  • taal → duidelijk praten en articuleren, voorlezen, poppenkast .
  • motoriek → knutselen, puzzelen, beweging.
  • zintuigen → spelletjes.
  • persoonlijke competentie → complimenten geven, verwachtingen niet te hoog stellen,  nieuwe uitdagingen geven, knutselen, vrij spelen, kind accepteren zoals het is, stimuleren van zelfstandige uitvoering van dagelijkse handelingen, goed luisteren naar een kind.
  • sociale competentie → gezamenlijke vieringen, kring, samenspelen stimuleren.
  • warme en veilige omgeving → regels, grenzen, dezelfde leid(st)ers, duidelijkheid, aandacht geven, troosten, intimiteit, belonen, straffen, verticale groep, vaste bedtijden, overleg met ouders.
  • normen en waarden → regels, grenzen, voorbeeld geven, boekjes, gesprek, belonen en straffen.
  • culturele verschillen → boekjes, poppen zoals wij.
  • aansluiten bij belevingswereld → kringgesprek, individueel gesprek, knutselwerkjes, boeken.

Neem gerust contact op

1 + 5 =

Adres

 

Pijlstaartpad 37
5641 GV Eindhoven

Tel: 040-2810064
Email: a.jungerius@live.nl

Openingstijden

Kinderdagverblijf Lukkepuk is open van maandag tot en met vrijdag van 7.30 uur tot 18.00 uur.

07.30 uur – 13.00 uur (5,5 uur) dagdeel opvang

12.30 uur – 18.00 uur (5,5 uur) dagdeel opvang

07.30 uur – 18.00 uur (10,5 uur) hele dag opvang

De kinderen kunnen gehaald en gebracht worden op de volgende tijden:

07.30 uur –   9.00 uur (brengen)

12.30 uur – 13.00 uur (brengen en ophalen)

16.00 uur – 18.00 uur (ophalen)